Clash - historie

11. října 2009 v 14:14 | Barcza |  The Clash
Místo vzniku: Londýn, Anglie
Rok vzniku: 1976
Sestava: Joe Strummer (zpěv), Mick Jones (kytara), Paul Simonon (basa), Terry Chimes, Topper Headon (bicí)

Počátky The Clash sahají do Londýna poloviny roku 1976, kdy zpěvák a kytarista Joe Strummer opustil hospodskou kapelu 101'ers, aby se stal členem London SS, kapely tvořené Mickem Jonesem (kytara), Paulem Simononem (basa) a Terry Chimesem (bicí). Mění název na Clash a ovlivněni rodícími se Sex Pistols usilují o tvrdší a ostřejší zvuk. Párkrát dělali Pistolím předkapelu, což vedlo k podepsání smlouvy se CBS na počátku roku 77. Na jaře vyšlo v Británii jejich první album, nesoucí stejný název jako kapela, tedy The Clash. Dvanáctým místem v hitparádách dosáhlo stejného úspěchu jako singly "White Riot" a "Complete Control". Nehledě na britský úspěch usoudila americká odnož CBS Records, že album nebylo komerčně dost úspěšné a jeho vydání v USA bylo zamítnuto. Namísto toho se The Clash stali v Americe undergroundem, desky se prodalo 100 000 dovezených kopií.
Po většinu roku 1977 měli členové kapely kvůli drobným výtržnostem neustálé konflikty se zákonem, což jim postupně přineslo renomé psanců. Mezitím odchází Terry Chimes a za bubny ho nahrazuje Topper Headon, bývalý člen London SS. V roce 1978 jsou The Clash zpátky s deskou Give 'Em Enough Rope, jejíž uhlazený design má za cíl uchytit se americkému trhu. Ani přes obrovskou reklamu nedosáhlo album v Americe výš než na 128 příčku, v Anglii přitom startovalo jako číslo dvě. V roce 79 startují Clash americké turné na podporu nové desky i mírně poupravené reedice prvního alba.

V témže roce vyšlo kritikou nejvíce uznávané album London Calling. Výběrové dvojalbum přineslo vše od ska věcí jako "Rudie Can't Fail", přes reggae "Guns of Brixton", po rock ("Brand New Cadillac") a na přání kapely se prodávalo za cenu běžného alba. S neustupující chválou alba se The Clash stávali v Americe čím dál víc populární, vydali se proto na nové turné po Americe, Británii i zbytku Evropy. Do New Yorku se vrátili natočit další album Black Market Clash, vydané v polovině osmdesátého roku, které mělo podpořit zájem o kapelu ve Spojených státech.

Sandinista!, vydaná v prosinci 1980 byla znamením počátku konce The Clash. Rozlezlé troj-album, znovu prodávané za cenu běžného elpíčka obsahovalo ještě víc experimentálních skladeb než London Calling. Výsledkem byla ztráta některých britských přívrženců, ačkoliv v USA se deska prodávala v celku dobře. Kapela strávila na cestách většinu roku 1981. Na počátku následujícího roku se vrátili do studia natočit následovníka Sandinisty z cílem dobýt americký trh.
Combat Rock z roku 82 je krásným příkladem zaprodání se komerci. Jeden rockový kritik kdysi prohlásil, že "každou dobrou kapelu by měli zastřelit, než natočí svůj Combat Rock". Album produkované Glynem Johnsem, který pracoval s Led Zeppelin, bylo plné špatných reggae-rockových a laciných popových skladeb jako "Rock the Casbah", nebo "Should I Stay Or Should I Go", které se staly Top-10 hity a pravidelně se objevovaly na obrazovce tehdejší MTV. Následovalo další americké turné, s The Who, během něhož byla kapela několikrát vypískána a vyhnána z jeviště svými naštvanými fanoušky.

Po debaklu se jménem Combat Rock byl kvůli drogám vyhozen bubeník Topper Headon, za kterého se do kapely vrátil Terry Chimes, který je ale později znovu nahrazen, tentokrát Petem Howardem, bývalým členem Cold Fish. V září 1983 vyhazuje Strummer z kapely Micka Jonese, kterého střídají Nick Sheppard a Vince White. V novém složení vystupují znovu ve Státech i v Evropě, v roce 1985 vydávají je samé parodující "punkovou" desku Cut The Crap. Milosrdný rozpad nastává v dalším roce. Navzdory rostoucím spekulacím o znovuvzkříšení The Clash během roku 1995 se kapela už nikdy nesjednotila.

The Clash byli bezesporu jednou z nejvíce hudebně převratných a komerčně nejúspěšnějších kapel původní punkové éry. Z rebelujících, politicky zaměřených pankáčů se časem vyvinuli v pop-rockovou skupinu, silně ovlivněnou reggae, s videoklipy na MTV. Přestože se The Clash vzdali svých ideálů na úkor proniknutí do rozhlasového vysílání, jejich stejnojmenná debutová deska je dodnes punkovou klasikou a London Calling z roku 1979 je kritiky řazena k nejlepším rock 'n' rollovým albům té doby.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama